Τρεις σκέψεις για την Ιστορία.

%cf%83%cf%86%ce%b1%ce%b3%ce%b7-%cf%84%ce%bf%cf%85-%ce%b1%ce%b9%ce%b3%ce%b1%ce%bb%ce%b5%cf%89-%cf%87%ce%b1%cf%81%ce%b1%ce%ba%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8cΣταύρος Τασιόπουλος*

Με αφορμή τις εκδηλώσεις αναφορικά με την επέτειο από τη ναζιστική επιδρομή που συντελέστηκε στο Αιγάλεω με δεκάδες νεκρούς την 29η Σεπτεμβρίου 1944 και συμμετέχοντας σε συζητήσεις με νεότερους και μεγαλύτερους συμπολίτες, θέλω να σημειώσω τρεις παρατηρήσεις και μια σκέψη προοπτικής αναφορικά με την ιστορία και το πώς αυτή αποτυπώνεται στις συνειδήσεις και στην καθημερινότητά μας.

Άγνοια

Πρώτον, παρατηρείται μια άγνοια επί των ιστορικών θεμάτων και ειδικότερα επί της σύγχρονης ιστορίας σε όλο το ηλικιακό φάσμα των πολιτών και όχι με την εύκολη απάντηση ότι οι νέοι δεν γνωρίζουν την ιστορία του τόπου. Αυτή η κατάσταση εξηγείται εύκολα μιας και προκύπτει από τον τρόπο που διδάσκεται η ιστορία και από το σύστημα εκπαίδευσης αλλά και από την νοοτροπία που συχνά λειτουργεί ως στερεότυπο, πως η ιστορία δεν προσφέρει κάτι πρακτικό στη ζωή άρα δεν χρειάζεται κάποια εμβάθυνση. Έτσι βλέπουμε δίπλα σε αρχαιολογικούς χώρους οι κάτοικοι να μην γνωρίζουν τί συνέβη στην περιοχή τους, όμως να επιχαίρουν για τον τουρισμό εξ αυτής.

Ημιμάθεια

Δεύτερον, παρατηρείται μια ημιμάθεια που αποδεδειγμένα είναι χειρότερη της αμάθειας, διότι ο ημιμαθής γνωρίζει λάθος αυτό που γνωρίζει και κατά συνέπεια κατασκευάζει ολόκληρη νέα δική του ιστορία. Η ημιμάθεια οδηγεί σε εντάσεις, σε στερεότυπα δίχως βάση και αιτιολογία, και ακόμα χειρότερα αποτελεί τον σπόρο για διχόνοιες, για μίση και για βιαιότητες. Συχνά συνδυάζεται με την προπαγάνδα και αποτελεί πολλές φορές ανά τους αιώνες μια ηθελημένη τακτική όσων έχουν βρεθεί σε θέση εξουσίας.

Διαστρέβλωση

Τρίτον, διαπιστώνεται μια δομημένη και συντεταγμένη προσπάθεια διαστρέβλωσης και δημιουργίας μιας διαφορετικής παραλλαγμένης ιστορικής αφήγησης από την πραγματική όσον αφορά ένα γεγονός ή μια κατάσταση, πολλές φόρες με το προκάλλυμα του επιστημονισμού και της ιστορικής μεθοδολογίας. Εδώ πρόκειται για στρατηγική που χρησιμοποιούν οι έχοντες ή οι θέλοντες εξουσία με σκοπό να διαμορφώσουν μια άλλη πραγματικότητα στα μέτρα που αυτοί επιθυμούν. Σε αυτό το σημείο εδράζεται και η συνθήκη πως όποιος ελέγχει το Παρόν, μπορεί να ελέγξει και το Παρελθόν και το Μέλλον, πολύ απλά με το να δημιουργεί τη δική του ιστορική αφήγηση.

Η μέθοδος του Θουκυδίδη

Αν δεχθούμε πως κατά μεγάλο βαθμό την ιστορία την γράφουν οι νικητές, δεν έχουμε παρά να διδαχθούμε από τον Θουκυδίδη πως η ιστορία είναι μια αφήγηση που περιγράφει και εξετάζει τις συνθήκες, τις παραμέτρους και τους δρώντες από θέση παρατηρητή ώστε να υπάρχει μια όσο το δυνατόν αντικειμενική καταγραφή και αφήγηση. Η ερμηνεία των ιστορικών γεγονότων δεν ανήκει στην διαδικασία αποτύπωσης της ιστορίας αλλά στους αναγνώστες, δηλαδή η ιστορική αφήγηση δεν πρέπει να διαμορφώνεται από την χροιά που επιδιώκει ή θα ήθελε να υπάρχει αυτός που καταγράφει ή διαβάζει την ιστορία. Εν κατακλείδι ως προοπτική ελπίδας θα μπορούσε να είναι ένα πλαίσιο δραστηριοτήτων του (κάθε) Δήμου αναφορικά με την τοπική ιστορία καθώς και γενικότερα, όπου θα δημιουργήσει τα ερεθίσματα εκείνα στους πολίτες και κυρίως στους νέους να ερευνήσουν την Ιστορία με τη μέθοδο του Θουκυδίδη, αποφεύγοντας την αμάθεια, την ημιμάθεια και τη διαστέβλωση. Εξάλλου η Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να έχει έναν ουσιαστικό ρόλο στην διαμόρφωση της συνείδησης του πολίτη ώστε να έχουμε καλύτερη διαβίωση σε τοπικό επίπεδο και συνολικά ως κοινωνία.

*Υπ. Διδάκτωρ Νομικής, Δημοτικός Σύμβουλος Αιγάλεω

Advertisements
This entry was posted in Σταύρος Τασιόπουλος. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s