O Τζόκερ σε πραγματικές εξεγέρσεις.

Νικήτας Φεσσάς

Όσο στην Ελλάδα συζητάμε το κωμικοτραγικό περιστατικό σε κινηματογράφο όπου, σύμφωνα με μαρτυρίες, κλήθηκε η αστυνομία για να συνοδεύσει έξω από την αίθουσα ανήλικους θεατές, στον υπόλοιπο κόσμο ο Τζόκερ της πρόσφατης ταινίας του Todd Phillips γίνεται σύμβολο εξέγερσης.

Πιο συγκεκριμένα, σε χώρες με δυσθεώρητα υψηλό δημόσιο χρέος, όπως αυτό της Ελλάδας, χώρες που μαστίζονται από ανέχεια, ανεργία, τερατώδεις κοινωνικές ανισότητες, και όπου κυβερνούν διεφθαρμένα καθεστώτα και βαθύπλουτοι πολιτικοί εφαρμόζοντας ακραία νεοφιλελεύθερες πολιτικές, ο κλόουν έκανε την εμφάνισή του.

Εθεάθη πριν από δυο ημέρες στο Σαντιάγο της Χιλής που βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, με κάποιους από τους διαδηλωτές, όπως αναφέρει ο ιστότοπος Hotinfornow.com και το τηλεοπτικό δίκτυο TVN, να φορούν μέικ-απ κλόουν, και μάσκες όπως αυτές στην ταινία Τζόκερ, και κυριολεκτικά να επαναλαμβάνουν εν γνώσει τους στους δρόμους συγκεκριμένες σκηνές από την κορύφωση του φιλμ.

Ομοίως, όπως αναφέρεται και στον ιστότοπο International Business Times, στη Βηρυτό όπου εκτυλίσσονται αντίστοιχες ταραχές και βίαιες συγκρούσεις με την αστυνομία, υπήρχε σημείο όπου οι αντικυβερνητικοί διαδηλωτές έβαζαν σε άλλους διαδηλωτές το αναγνωρίσιμο μέικ-απ του αντιπάλου του Μπάτμαν.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η μαζική κουλτούρα έρχεται σε τέτοιο διάλογο με την Ιστορία, ή γίνεται το πρίσμα μέσα από το οποίο τα υποκείμενα της Ιστορίας επιχειρούν να νοηματοδοτήσουν αυτό το ρευστό και ασαφές που συμβαίνει γύρω τους. Το πιο πρόσφατο διάσημο παράδειγμα ήταν η ταινία V For Vendetta, που είχε ως αποτέλεσμα διαδηλωτές ανά τον κόσμο να φορέσουν τη μάσκα του Guy Fawkes, η οποία ταυτίστηκε και με το κίνημα των Anonymous.

Ωστόσο είναι ίσως η πρώτη φορά που ένας χάρτινος ήρωας φαίνεται να αποκτά, ξεπερνώντας τους δημιουργούς του (φιλμ), τόσο ριζικά αντικαπιταλιστική χροιά. Κινήματα ανά τον κόσμο οικειοποιούνται τη μορφή του, κινήματα που, φαινομενικά τουλάχιστον, έχουν πολιτικά ή ταξικά κοινό παρονομαστή (δύσκολα μπορεί να φανταστεί κανείς τον ιδεολογικό χυλό των Αγανακτισμένων να ντυνόταν Τζόκερ).

Στους πιο κυνικούς, μπορεί να αντιτάξει κανείς ότι δεν είναι τυχαίο ότι δεν συνέβη κάτι αντίστοιχο με τον αναρχικό τρομοκράτη Τζόκερ του Νόλαν, που έκαιγε χαρτονομίσματα στην ταινία, ή ακόμα και με τον πιο ταξικά συνειδητοποιημένο Bane του Ο Σκοτεινός Ιππότης: H Eπιστροφή.

Πρόκειται απλά για μια μόδα, ή ο αντικαπιταλιστής Τζόκερ ήρθε για να μείνει; Βλέπουμε μια ακόμη θραυσματισμένη μεταμοντέρνα εξέγερση, ή κάτι πιο βαθύ; Η Ιστορία θα δείξει.

πηγή

This entry was posted in Αναδημοσίευση από Ποντίκι. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s